2.10.2010

Kylläisyyden tunne

Onko todellakin niin, että huonojen hiilihydraattien vähentäminen ja rasvan lisääminen helpottaa laihduttamista?

Minulla on sellainen kokemus näiltä viikoilta, jolloin olen suunnitelmissani syömisen suhteen pysynyt. Makeanhimoa minulla ei juurikaan ole, jos syön suklaata tai karkkia, en syö sitä niinkään makeanhimosta vaan maun vuoksi. Olen käyttänyt ruuanvalmistuksessa voita, ja ollut yhdistelemättä hiilihydraatteja ja proteiineja keskenään. Minusta tuntuu siltä, että olen kylläisempi pidempään kuin aikaisemmin - ihmettelen vaan, että näinkö tämä on totta.

Viime viikonloppuna olimme mökillä, ja siellä tuli syötyä sekaisin ihan miten vaan - ja mielestäni minulla oli heti huonompi olo. Liiallinen makean syönti, liikaa hiilihydraatteja syntymäpäiväkakun muodossa, lihat ja leivät samalla aterialla - olo oli vatsassa huono. Ja - painohan siitä nousi.

Onhan lounaalla joskus kastikkeissa vehnäjauhoja ja kenties kermaa tms. - mutta pienemmissä määrin. Illan annos rahkaa tai kreikkalaista jogurttia - sitä aina odotan.... Varsinkin tuo Lidlin kreikkalainen - NAM.

Toivottavasti tämä hyvä olo jatkuu, ja into pienentää itseänsä. Ainakin minulla on nyt parempi olla!

3 kommenttia:

  1. Lidlin kreikkalaista jogurttia on siis ensitilassa haettava! En olekaan sitä tainnut maistaa, tai en ainakaan muista.

    Totta tuo, että kun syö sekaisin kaikkea, on vatsassa huono olo. Olen niin monesti testannut. Mutta silti: välillä sitä syö kuitenkin sekaisin kaikkea. Siinä mielessä rakastamani italialainen ruoka ei sovi, sillä useinhan pastat ja kastikkeet sekoitetaan keskenään sekaisin.

    Pitää siirtyä kai enemmän kreikkalaistyyppiseen ruokaan: lihaa ja kasviksia sekä juustoa aterialla, ja ihan minimalistisesti jotain hiilihydraattipitoista.

    VastaaPoista
  2. Mulle sopii hyvin tuo vaaleiden hiilihydraattien välttely, ja tumman leivän ja puuron syönti.

    Tosin, kyllä joskus on mukava syödä pala pullaa tai kakkua.

    Lidl:n jogurtti on ihan parasta. Olen käyttänyt sitä kastikkeeksi kalalle, rahkan korvikkeena kuivakakussa, ranskalaisen kerman korvikkeena tortilloissa... (joskus siis lipeän tästä vaalean hiilihydraatin nautinta"kiellosta", mutta mielestäin jotain herkkua pitää joskus syöä)

    VastaaPoista
  3. Olen kokeillut kuukauden verran vähähiilihydraattista ruokavaliota, enkä pettymyksekseni ole laihtunut yhtään! Missä lie vika? Kahden eka viikon aikana en syönyt edes leipää, nyt sentään yhden Real-palan aamulla ja illalla marja-jukurttirahkan kanssa. Välipalana syön omenan kuorineen tai pähkinöitä. Muuten vain vihanneksia ja proteiinia, jonkin verran rasvaa.

    Saman huomion tein kuin sinäkin, että ei tee mieli makeaa tai leivonnaisia samalla tavalla kuin muulloin, on kylläisempi olo, eikä närästä.
    Mutta yksi työkaverini on laihtunut jo 15 kiloa tällä, tosin vielä tiukemmalla systeemillä.

    VastaaPoista